| Heimdall (izlandi nyelven Heimdallr) isten a skandinv mitolgiban az zok kzl val. "Az zok kztt legfnyesebbnek" mondjk, aki a "vnokhoz hasonlan elre ltja a jvendt". Epitetonjai "aranyszarv" s "aranyfog" (Gullianti). Lova "aranysrny". Heimdall az "istenek re" (Ld. Verses Edda), "kilenc nvr fia", "kilenc anya gyermeke". A forrsok din finak mondjk. Lakhelye a Himinbjrg ("ghegyek"), s ezt a Prza-Edda a Bifrszt hdjhoz helyezi, amely az eget kti ssze a flddel. Mint az istenek re, nevezetes les hallsrl s ltsrl. Hallsa (ms vltozatban szarva), mint a Verses Eddban lv Voluspban megtudjuk, az Yggdraszil vilgfa tvben van elrejtve, taln ugyanott ahol din szeme van rejtve. Mieltt vge lenne a vilgnak (Ragnark) megfjja a Gjallarhornt ("ers hang tlkt") s utols csatra szltja fel az isteneket. A Grmmir-nek (Verses Edda) tudatja, hogy Heimdall mzet iszik (a Prza-Eddban a Gjallarhorn szarvbl Mmir a blcsessg forrsnak titokzatos ura issza a mzet). A skldikus kenningekben (talnyokban) a kardot Heimdall fejnek, a fejet Heimdall karjnak nevezik. Ulv Uggason skld emltst tesz egy viadalrl, amelyet Heimdall s Loki vvott (fka alakjt magukra ltve) Freyja kincsrt, a Brszingamenrt Szingasztein szirtjnl. A vilgvgt megelz csatban Heimdall s Loki jra megkzd egymssal s klcsnsen meglik egymst. A Volusp els strfjban az embereket Heimdall fiainak mondjk, s a Rg-nek (Verses Edda) eddikus stlus vers przai bevezetsben Heimdall azonos Riggel, az satyval s kultrhrosszal, aki nemzetsgalapt se volt a hrom trsadalmi csoportnak: a konung-, szabadparaszt- s rabszolgarendnek.Mivel azonban Rg a rnkat is jl ismer zarndok, R. Meissner s nhn kutat ktelkedik benne, hogy Rg s Heimdall eredetileg is ugyanazon szemly lett volna, Rgben inkbb dint kell ltnunk. Heimdall alakja nehezen rtelmezhet, mivel nagyon tredkesek a r vonatkoz informcik s nincs sszefgg mtosza. A 19. Szzadi kutatk Heimdallt a "legfnyesebb istent" a szivrvny (a Tejt, az gboltozat, a hajnal) megszemlyestjnek (vagy nap-, illetve holdistnnek) tekintettk. Hasonlatosak Krisztushoz s Mihly arkangyalhoz (krtl-harsonzik) vagy klnfle llat alak dmonokhoz, mint akinek szarva van (kecske) vagy felfoghat rnek (kakas) vagy fa szellemnek (harkly). Ksrlet trtnt arra is, hogy Heimdallt, mint a "kezdet istent" sszevessk Lokival, mint a "vg istenvel" illetve azonostsk valamelyik msik skandinv istenel, Trral, Vidarral, Freyjel. Az jabb kelet magyarzatok kztt figyelmet rdemel az, amelyekben a Heimdall szt a "vilgfnak" rtelmezik. Heimdallban a vilgfa vagy a vilgoszlop megszemlyestst ltja. A "kilenc anya" Pipping szerint a "kilenc vilg". Schrder Heimdallt az indoirni Mitrval s a jakut Fehr Ifjval hozta prhuzamba, mg Grnbeck szerint Heimdall risten, aki az indiai Varunhoz hasonlan a kultikus nnepek szentsgn rkdik. Gyermekei a kultikus kzssget jelentik. "Kilenc anjya" a kilenc ritulis aktust, "szarva krtje" a ritulis zent. Ohlmarks modern filolgiai eszkzkkel jra feltmasztja a szolris rtelemzst: a brszingamen, amelyrt Heimdall s Loki vetlkedik, a Nap kpletes megfogalmazsa. A napisten a tengerbl szletik, kilenc anyja a hullmok s egyben a Napot fogant tenger terhessgnek a hnapjai. Az sk (Rg) lltlag mind napistenek, Heimdall kardja a napsugarak, mg szarva a Nap-szimblum (mint din szeme is). Leghihetbb magyarzatnak az tnik, amely Heimdallban az istenek rt s a vilgfa rizjt ltja, s t magt a vilgfa antropomorf megszemlyestsnek tekinti. A vilgfhoz kapcsold szlak magyarzatot adnak a Heimdall hallsa (szarva) s din szeme kztt meglv prhuzamra. Nem kizrt dolog, hogy Heimdall szarva (a kard s a fej talnyra vonatkoz kenning fnyben) s "aranyszarv" mellkneve utal zoomorf megjelensi formjra. A vilgfhoz kapcsoldik a kultikus kzssg is, s valsznleg ebbl ered, hogy satynak tartjk Heimdall t. Nem elkpzelhetetlen egy tovbbi szolris jelkpsor sem. A vilgvge eltt lrtjt megfv Heimdall valsznleg keresztny hatsnak ksznheti ltt. |